De ce oferim cadouri? – o perspectivă a psihologilor și sociologilor - ghizbi.ro

De ce oferim cadouri? – o perspectivă a psihologilor și sociologilor

Care sunt motivele pentru care oferim cadouri?
          Dorința de a fi mai bun
          Construirea unei relații (sau întărirea uneia existente)
          Modalitate de a exprima iubirea și recunoștința
          Reciprocitate
          Găsirea unui partener/cucerire
Alegerea cadourilor potrivite în funcție de motivație
          Cadourile care au o simbolistică puternică pentru ambele persoane
          Cadourile care denotă multă atenție și grijă față de persoana ce urmează să primească cadoul
          Cadourile care simbolizează o ocazie aparte
          Cadourile scumpe
Cadou util și plăcut sau inutil și neplăcut?

Se apropie cu pași repezi cea mai frumoasă sărbătoare a anului, în care elementul central este reprezentat de cadouri. Și știm că te regăsești și tu în această situație în care pe ultima sută de metri alergi prin magazine după cadourile potrivite pe care să le pui sub brad. Această situație ne-a făcut să ne întrebăm de ce facem totuși cadouri și care este motivația din spatele acestui gest – O facem din obligație? O facem din plăcere? O facem pentru că tradiția ne dictează asta? 

Mintea noastră este întotdeauna surprinzătoare, iar cercetările făcute de psihologi au arătat faptul că de fapt oferim cadouri pentru că asta ne face fericiți. Se pare că zâmbetul pe care îl primim la schimb de la persoana căreia i-am oferit un cadou ne încarcă cu multă energie pozitivă, iar acest lucru ne ajută să ne menținem la cote înalte sănătatea mentală. Și chiar dacă etapa de căutare a cadoului perfect ne poate aduce stări de stres și anxietate, sentimentul de împlinire pe care îl avem atunci când am făcut pe cineva fericit este mult mai mare.

Care sunt motivele pentru care oferim cadouri?

Unii psihologii susțin că există două mari motive pentru care oferim cadouri: există o preocupare intensă pentru fericirea persoanei pe care vrem să o surprindem cu un cadou sau există o dorință de a întări relația pe care o avem cu o anumită persoană. Chiar dacă nu conștientizăm acest lucru, cadourile le alegem în funcție de aceste două motive. Atunci când te gândești la o persoană dragă pe care vrei să o surprinzi cu un cadou, te gândești mai întâi la discuțiile pe care le-ați avut și la lucrurile pe care știi că și le dorește. În schimb, dacă scopul tău este să întărești o relație de prietenie, vei alege un cadou cu mesaj și cu multă emoție, tocmai pentru a transmite un mesaj clar, că îți pasă de această relație. 

Alți psihologi susțin că de fapt în spatele acestui gest de a oferi cadouri se află mai multe motive, cum ar fi:

  • Dorința de a fi mai bun

    Nu este doar un clișeu, mulți oameni își doresc să atingă această bunătate prin oferirea de cadouri. Studiile au arătat că acest act de a arăta grijă și bunătate față de o anumită persoană are un efect major asupra sănătății mentale, dar și fizice – ajută la creșterea nivelului de energie, are un efect pozitiv asupra longevității vieții, aduce un sentiment de fericire și împlinire. Unii participanți la studiu au declarat chiar că atunci când oferă cadouri simt că li se ameliorează durerile fizice. Acest lucru ar putea avea legătură cu o altă descoperire a cercetătorilor care spune că faptele bune (inclusiv oferirea cadourilor) cresc activitatea centrului de plăcere al creierului (”nucleus accumbens”) și stimulează producerea de dopamină, cunoscută și sub numele de hormonul fericirii. Un exemplu foarte bun în acest sens este atunci când oferi un cadou de Crăciun unui copil sau unei familii care nu are atât de multe posibilități.
  • Construirea unei relații (sau întărirea uneia existente)

    Ia-ți câteva momente de gândire și amintește-ți când a fost ultima dată când ai oferit un cadou unei persoane cu care nu ai nicio relație. Cel mai probabil răspunsul va fi ”niciodată” pentru că s-a demonstrat faptul că oferim cadouri din proprie inițiativă doar persoanelor cu care ne dorim să avem o relație sau să întărim o relație existentă, așa cum am menționat deja. Excepție fac situațiile în care ești constrâns să oferi un cadou, cum ar fi în cadrul unei activități de tip ”Secret Santa” la locul de muncă, unde trebuie să oferi un cadou unui coleg cu care poate nu ai interacționat niciodată și nici nu îți dorești.
  • Modalitate de a exprima iubirea și recunoștința

    Uneori ești atât de recunoscător pentru oamenii pe care viața i-a adus pe drumul tău încât nu știi cum să îți mai arăți sentimentele. Și atunci o faci prin cadouri simbolice, pline de emoție, care vorbesc în locul tău. În cartea sa ”Cele cinci limbaje ale iubirii”, Gary Chapman chiar vorbește despre acest act de a dărui ca o formă de exprimare și un limbaj al iubirii. Atunci când vine vorba de psihologia cadourilor, dragostea este una dintre componentele esențiale. Acest lucru este subliniat și de conceptul de interacționism simbolic, o teorie dezvoltată de sociologi care susține că oamenii comunică prin simboluri. Spre exemplu, atunci când un bărbat vrea să îți exprime iubirea, devotamentul și aprecierea față de iubita sau soția sa, îi cumpără un buchet de flori, prăjitura preferată sau un cadou simbolic.
  • Reciprocitate

    Poate fi greu de recunoscut, însă uneori, chiar oferim cadouri doar pentru a primi la schimb un alt cadou. Mulți sociologi au susținut că aceste cadouri creează de fapt o balanță a datoriilor – mulți oameni se simt datori să ofere la rândul lor un cadou atunci când primesc unul, mai ales atunci când nu există o ocazie deosebită. În astfel de situații, de regulă se oferă la schimb un cadou cu o valoare egală, tocmai pentru a șterge această ”datorie” creată.
  • Găsirea unui partener/cucerire

    Acest lucru se aplică în mod special în cazul bărbaților care la începutul unei relații oferă cât mai multe cadouri partenerei pentru atragerea atenției sau consolidarea relației. Situațiile în care femeile oferă cadouri pentru a atrage atenția unui bărbat sunt mai rar întâlnite, însă nu imposibile. Dacă și tu ai întâlnit de curând o persoană cu mult potențial și vrei să îți arăți interesul față de ea, ar fi bine să alegi cadouri simple, dar de efect, pentru a nu da greș – un buchet de flori, o ieșire la film, o carte, etc. (în funcție de discuțiile pe care le-ați avut înainte despre pasiunile fiecăruia). Studiile au arătat și faptul că bărbații sunt mai generoși cu cadourile atunci când vine vorba relațiile pe termen lung.
    Acest motiv este asemănător cu cel în care cadourile sunt oferite pentru stabilirea unei relații, însă această situație implică și multă emoție. Efortul este de cele mai multe ori mai mare atunci când căutăm un cadou potrivit pentru a cuceri o persoană, iar emoțiile sunt pe măsură.

Alegerea cadourilor potrivite în funcție de motivație

Pornind de la aceste motive care stau în spatele intenției de a oferi un cadou, psihologii și sociologii au identificat mai multe tipuri de cadouri:

Cadourile care au o simbolistică puternică pentru ambele persoane

Astfel de cadouri sunt oferite de regulă persoanelor dragi din familie, cu care avem o relație strânsă – soț/soție, părinți, bunici, prieteni adevărați, etc. Motivul principal pentru care oferim cadouri persoanelor din această categorie este exprimarea iubirii, recunoștinței și aprecierii. Spre exemplu, dacă urmează aniversarea relației voastre, un citybreak în orașul în care v-ați cunoscut este un cadou perfect pentru partener, un cadou cu multă emoție, cu o simbolistică puternică pentru amândoi, un cadou ce va rămâne o amintire frumoasă pe viață. Un alt exemplu bun este surprinderea părintelui cu un tablou personalizat cu o poză de familie – este un cadou de valoare pentru amândoi și cu siguranță un cadou ce va aduce multe lacrimi de fericire.

Cadourile din această categorie sunt cele care rămân în suflet o viață întreagă. Depunem eforturi mari pentru a găsi cadoul perfect, iar când în sfârșit îl găsim, aduce multă fericire de ambele părți.

Cadourile care denotă multă atenție și grijă față de persoana ce urmează să primească cadoul

Un cadou pentru un profesor sau un mentor care a avut o contribuție semnificativă la parcursul tău profesional de până acum, un cadou pentru un prieten care a fost mereu alături de tine în momentele mai grele, un cadou pentru colegul de lucru care ți-a devenit cel mai bun prieten – astfel de cadouri sunt făcut tot în semn de apreciere, din dorința de a fi bun și de a întoarce măcar o parte din ajutorul primit de-a lungul timpului. Atunci când vrei să faci un astfel de cadou, indiferent de ocazie, îți iei timpul necesar pentru a te gândi la persoana respectivă, pentru a-ți aduce aminte care îi sunt pasiunile sau dorințele cele mai arzătoare pentru a o surprinde cu un cadou perfect.

De cele mai multe ori, cadourile din această categorie sunt acele cadouri personalizate, care transmit un mesaj plin de emoție. Iată câteva exemple de cadouri care exprimă un mare ”Mulțumesc! Te apreciez!”:

  • Un tablou personalizat cu un mesaj de suflet,
  • Un pandantiv cu o piatră ce are o simbolistică aparte,
  • O carte care vorbește pentru tine, în care să îți lași și câteva gânduri scrise,
  • O brățară inscripționată cu un mesaj simplu și de efect,
  • Un set de scris elegant, personalizat cu inițialele sau numele persoanei respective, etc.

Cadourile care simbolizează o ocazie aparte

Avem suficiente ocazii să oferim cadouri: cadouri de Crăciun, cadouri aniversare căsătorie, cadouri la absolvire, cadouri cu ocazia zilei de nume, cadouri de Paște, cadouri botez, cadouri la promovare, etc. Dacă e ceva la care să ne pricepem bine este să oferim cadouri chiar și cu cea mai mică ocazie. La baza acestui gest pot sta toate motivele discutate mai sus: vrem să ne arătăm iubirea și recunoștința, vrem să facem pe cineva fericit, vrem să declanșăm acel ciclu al cadourilor (principiul reciprocității), vrem să consolidăm o relație sau pur și simplu suntem constrânși de o situație în care trebuie să oferim un cadou ”de ochii lumii”, chiar dacă nu ne dorim asta.

Cadourile scumpe

Cadourile scumpe sunt oferite de cele mai multe ori ca să impresioneze o persoană. În spatele fiecărui cadou scump există o intenție ascunsă. Iată câteva exemple de astfel de cadouri scumpe, făcute cu un motiv destul de clar:

  • Îi oferi managerului tău un ceas scump cu gândul că poate te va promova mai repede,
  • Îi oferi partenerului tău un parfum deosebit cu gândul că va trece mai repede peste ceartă,
  • Îi oferi colegului de lucru o băutură fină cu gândul de a te ajuta cu un proiect, etc.

Ai grijă ca aceste daruri alese și scumpe să nu fie interpretate drept mită. Spre exemplu, dacă mergi cu un cadou scump la un medic pentru a beneficia de cele mai bune tratament, s-ar putea considera mită și s-ar putea să ai probleme destul de mari din cauza asta. 

Sfatul nostru este să eviți cadourile scumpe, dacă nu sunt necesare. Studiile realizate de sociologi au scos la iveală că un cadou scump nu reprezintă neapărat o dovadă mai mare de atenție, grijă sau recunoștință. Există și multe persoane care vor să iasă în evidență și atunci oferă astfel de cadouri scumpe.

Cadou util și plăcut sau inutil și neplăcut?

La final, te provocăm să te gândești la toate cadourile pe care le-ai primit de-a lungul timpului și să le împarți în categorii folosind un grafic cu 2 axe: axa orizontală reprezintă gradul în care ai fost surprins, iar axa verticală reprezintă gradul de utilitate al cadoului primit. Dacă desenezi un astfel de grafic, vei obține 4 cadrane:

  • Cadranul din partea stângă, sus: cadouri cu un grad ridicat de utilitate, dar cu un grad mic de surpriză. În această categorie intră acele cadouri practice, însă pe care le-ai cerut tu – poate ai făcut o listă cu dorințe sau pur și simplu ai spus ce ți-ai dori într-o discuție. Te bucuri de aceste cadouri pentru că ai nevoie de ele, dar nu ai fost atât de surprins că le-ai primit pentru că tu le-ai cerut.
  • Cadranul din partea dreaptă, sus: cadouri cu un grad ridicat de utilitate, dar și de surpriză. Aceste cadouri vor veni din partea celor care te cunosc bine, îți cunosc toate pasiunile și dorințele ascunse și pot ghici cu exactitate ce îți dorești de Crăciun sau de ziua ta. Sunt cadouri la care nu te aștepți pentru că nu ai verbalizat dorința și de care te bucuri ca un copil mic. Cu toții ne dorim să primim cât mai des astfel de cadouri.
  • Cadranul din partea stângă, jos: cadouri complet inutile și fără niciun strop de surpriză. Putem defini cel mai bine această categorie de cadouri cu următorul exemplu: persoana care vrea să te surprindă cu un cadou știe cât de mult îți plac bijuteriile, însă îți face cadou o bijuterie extrem de kitschoasă, pe care nu o vei purta niciodată. Cadourile din această categorie aduc dezamăgire de cele mai multe ori.
  • Cadranul din partea dreaptă, jos: cadouri oarecum inutile, dar care păstrează surpriza. În această categorie intră acele cadouri frumos ambalate care îți aduc bucuria de a le desface. Nu sunt cadouri utile, pe care le-ai cerut sau ți le-ai dorit neapărat, însă măcar ambalajul a produs bucurie.

Gândește-te la această clasificare a cadourilor data viitoare când vrei să faci un cadou – unde se situează pe acest grafic?

Înapoi la blog