Bucuria de dărui, o emoție care merită conservată
Share
Un amestec interesant de emoții se declanșează cu o explozie de adrenalină imediat ce decidem să oferim un cadou și ele sunt motorul celor mai faine acțiuni în această direcție.
Fie că o facem din dorința de a ne arăta recunoștința, de a celebra o ocazie specială sau pur și simplu pentru a genera o reacție puternică, cadourile sunt o formă de exprimare a unor sentimente deosebite, o cale de a consolida relații pe care ne dorim să le păstrăm pentru cât mai mult timp și un gest menit să marcheze evenimentele speciale din viața noastră sau a cuiva drag, în mediul de lucru sau in zona privată.
Alegerea cadoului perfect este un proces care diferă substanțial de la om la om, unii reușind să îl găsească fără să caute în mod special, sub inspirația de moment în timp ce alții alocă un timp generos documentării, comparării și cântării atente a deciziei de a oferi ceva, indiferent de ocazie.
Suntem cu toții diferiți și acest aspect poate fi atât un atuu cât și o provocare.
Atunci când vine vorba despre cadouri, nota personală cântărește întotdeauna destul de mult și spune fără prea multe cuvinte că ne-am dorit să transformăm ocazia în ceva memorabil. Dăruim pentru a genera emoții pozitive, pentru a rămâne în memoria celorlalți într-o formă fizică, pentru a crea legături solide și a fi parte dintr-o poveste din postura de creator de emoție.
Vom povesti astăzi despre câteva tipuri de cadouri mai speciale, despre drumul de la intenție la concretizarea ei într-un produs palpabil și despre perfecțiunea pe care încercăm să o atingem de fiecare dată.
Cum transformi un cadou într-o amintire de neuitat?
Cu atenție. La detaliile care compun povestea pe care dorești să o construiești, la destinatar și ocazia cu care alegi să dăruiești, la preferințele celui care se va bucura de cadou și nu în ultimul rând, la tine.
Cadourile pe care le oferim ne reprezintă în totalitate și trebuie să fie un raport echitabil între ceea ce știm că preferă destinatarul și ceea ce ne place nouă să dăruim.
Nota personală e aspectul care poate schimba cu totul reacția așteptată și de aceea, pentru un plus de efect, este important ca ea să existe și să transforme cadoul "oarecare" în unul despre care se va povesti la fiecare aniversare.
Ambalajul, ornamentul și conținutul unui cadou trebuie să facă parte din aceeași poveste și, dacă ocazia o permite, merită să fie coordonate între ele cu aceeași grijă cu care ne asortăm vestimentația cu evenimentele unde participăm. Se poate și fără accent pus pe ele dar nu-i așa că totul se vede diferit când e mai interesant prezentat?
Alege obiecte care transmit un mesaj, o combinație între util și plăcut, amuzant și practic, inedit și potrivit ocaziei sărbătorite. Relația pe care o ai cu destinatarul cadoului ar trebui să dicteze nivelul de intimitate pe care îl poți accesa atunci când ai mai multe variante de cadou în minte iar procesul achiziționării trebuie să se încadreze într-un buget prestabilit.
Folosește-te de răspunsul la întrebarea „Ce îi pot lua eu și să nu aibă deja, să-i fure zâmbetul și să nu coste greutatea mea în aur?” și alege în consecință.
Cadourile corporate. A oferi sau a nu oferi sau a nu oferi un cadou colaboratorilor tăi?
Așa cum spuneam mai sus, cadourile pot fi un gest pe care îl faci pentru că îți dorești să surprinzi plăcut pe cineva drag sau pentru că îți dorești să marchezi un eveniment special, o formă de recunoștință sau de apreciere pentru oamenii din jurul tău, colegi, colaboratori, cadouri pentru șefi sau persoane cu care te intersectezi în mediul de lucru.
Cadourile „corporate” acoperă acest sector și s-au dezvoltat substanțial în țara noastră în ceva ani, practica plasându-le între gesturile „must have” pentru politica organizațională a oricărei companii care dorește să se facă remarcată.
Răspunsul la întrebare este da, cadourile de tipul corporate sunt o investiție care merită salutată și alegerea lor trebuie cântărită din perspectiva companiei care le oferă. Spre deosebire de cadourile clasice, personale, când balanța înclină mai mult spre preferințele celui sărbătorit, cadourile oferite în mediul de lucru trebuie să oglindească valorile companiei, să conțină produse comercializate de aceasta – dacă este cazul, să transmită un mesaj pozitiv de recunoștință pentru buna colaborare, să urmărească tradițiile țării unde se dezvoltă și să fie oferite exclusiv cu ocazii bine-cunoscute pentru a nu lăsa loc de interpretări.
În această idee se consolidează relații de business de lungă durată, se marchează începutul sau sfârșitul unor proiecte comune, se recunosc meritele unei echipe sau se felicită departamentele unei companii pentru rezultatele obținute. Astfel de cadouri se pot oferi atât în interiorul unei companii cât și în exteriorul ei, scopul final fiind acela de a păstra la nivel cordial o relație de pe urma căreia beneficiază toate părțile implicate.
Cadourile „fără ocazie”. Cum le alegem, când le dăruim?
Dacă aniversările, onomasticele și sărbătorile legale sunt ocaziile clasice în care se dau și se primesc cadouri pentru că așa confirmă tradiția, în cazul darurilor pe care le facem „fără ocazie” abordările cuprind o paletă întreagă de întrebări și frământări atât pentru cel care dăruiește cât și pentru cel care le privește.
De ce? În primul rând pentru că implică o emoție aparte, acel „am văzut asta și m-am gândit că te va bucura” care situează gestul deasupra tuturor formelor clasice de atenție și de politețe.
Atunci când ne oprim din tumultul cotidian cu intenția vădită de a face cuiva o surpriză fără o ocazie anume, fără să implice neapărat tort și artificii sau ambalaje prețioase, se creează instant o legătură aparte. Surprizele cu adevărat interesante se nasc când nu le poți anticipa și adevărul este că reacția stârnită este cu siguranță una de uimire. Și apoi de încântare, recunoștință, bucuria de a fi apreciat și asociat cu cadoul primit.
De fiecare dată când alegem un cadou din această categorie, el are deja o poveste în spate. Obiectul sau experiența pe care le asociem cu cineva prezent în viața noastră ne convinge sub impulsul de moment că trebuie să plece din raft cu noi acasă, să ia forma unui cadou fără o temă ușor de intuit ( cum sunt, de pildă, cadourile de Crăciun) și să transmită simplu un gest născut din dorința de a bucura.
Cum le dăruim? Exact așa cum le-am ales. Cu emoția descoperirii unei legături între cadou și destinatar, cu încrederea că gestul nu este unul deplasat și cu energia pe care reacția stârnită ți-a oferit-o de la momentul înfiripării gândului și până la finalizarea gestului.
Sertarul cu cadouri de dat mai departe. Între mit și realitate.
Legenda spune că acele cadouri care n-ajung pe rețelele de socializare – unde punem întotdeauna tot ceea ce ne bucură, au o singură destinație. Sertarul cu cadouri de dat mai departe, locul unde nimeni care a cumpărat vreodată un cadou cu bune intenții n-a sperat să-i ajungă opțiunea aleasă.
Dacă el chiar există sau nu este un aspect care n-a fost încă confirmat de o majoritate covârșitoare, politețea obligând la aprecieri fictive chiar și atunci când nu ești încântat de ceea ce ai primit. Nu, nu vrem să știm dacă voi deja acasă unul.
Din dorința de a nu ajunge acolo, căutarea, alegerea și dăruirea unui cadou pot fi activități destul de solicitante și intense pentru orice persoană, impactul emoțional fiind direct proporțional cu teama de a nu alege ceva greșit, neinspirat sau nepotrivit.
Există o soluție? Negreșit. Riscul de a alege ceva aflat în afara zonei de interes crește atunci când suntem nevoiți sau ne dorim să luăm un cadou pentru cineva de care nu suntem foarte apropiați și atunci intervine ceea ce cercetătorii numesc documentare.
N-ai idee ce-i place? Ce culori sau texturi preferă? Ce preferințe, interdicții sau alergii culinare are? Care sunt domeniile pentru care a dezvoltat pasiuni, ce-i lipsește pentru a completa o colecție sau dacă preferă un anume tip de flori? Află.
Extinde-ți aria de analiză între apropiații persoanei pe care plănuiești să o surprinzi, pune întrebări cu discreție dar cu intenția vădită de a afla punctual detaliile care te interesează, deschide o discuție care să o provoace la destăinuiri. Sau, dacă inspirația îți joacă feste, întreabă sărbătoritul direct ce-și dorește. O soluție de urgență poate fi și să-i ceri 5 variante potrivite și să-l surprinzi cu alegerea făcută. Dar aceasta din urmă subțiază cu generozitate efectul unei surprize bine puse la punct așa că te îndemnăm să apelezi la ea doar în cazuri extreme.
Cadoul perfect nu există. Crede-ne pe cuvânt.
Da, chiar așa. Cadoul perfect nu există.
Te așteptai la o asemenea afirmație după toate detaliile pe care le-am înșirat mai sus? Probabil că nu. Dar adevărul este că vânătorii cadoului perfect sunt niște ființe mistice și aceia mai realiști dintre noi nu le recunosc existența în nomenclatorul de meserii.
Pasionații de cumpărături se apropie cumva de un ideal însă factorii care influențează parcursul intenției de a oferi ceva de la naștere și până la materializarea ei într-un cadou sunt prea mulți, prea diferiți și prea subiectivi să poată fi reuniți general într-o categorie ce acoperă perfecțiunea într-un domeniu, indiferent de eforturile desfășurate în acest sens.
Aplaudăm îndelung și zgomotos gândul bun cu care pornește fiecare om în aventura găsirii cadoului perfect dar menționăm că intenția va depăși întotdeauna în intensitate rezultatul final.
Atunci când pleci la drum cu gândul bun de a alege cea mai bună variantă din câte există, n-ai cum să dai greș. Indiferent de sursele de inspirație, de timpul și bugetul alocate, de munca de documentare depusă sârguincios, de experiența acumulată, important este să te apropii cât mai mult de idealul pe care ți l-ai propus și să fii conștient că intenția contează.
În loc de încheiere. Un mic cadou.
Bucură-te de experiența în sine, de emoția provocată, de ecoul reacțiilor obținute și nu lăsa nimic să-ți știrbească bucuria de a dărui. Aceasta din urmă este neprețuită și merită să fie destinația finală indiferent de ocazia cu care alegi să dăruiești, de destinatar, de conjuncturile datorită cărora ai ajuns să te afli în căutarea unui cadou, de rezultatele căutărilor tale și de tehnica folosită pentru a împacheta totul cât mai dichisit.